Pojęcie Generacji Y jest relatywnie nowe, pierwszy raz pojawiło się w amerykańskim magazynie Advertising Age w 1993 roku, jako określenie ostatniej generacji, której przedstawiciele urodzili się w dwudziestym wieku.
Generacja Y występuje nie tylko w krajach Ameryki Północnej, czy Europie Zachodniej. To zjawisko społeczne zostało dostrzeżone również w Polsce. Według danych GUS pokolenie Milenium stanowi aż 29% ludności Polski.
Coraz częściej w środowisku pracy mówi się o konflikcie pokoleń – bowiem osoby urodzone w latach 1982-2003 wydają się mieć odmienny system wartości i oczekiwań w porównaniu do przedstawicieli starszych pokoleń. W kontekście środowiska pracy różnice pokoleniowe mogą prowadzić do wielu napięć i nieporozumień. Dlatego niezwykle istotne staje się zrozumienie nowego pokolenia, którego przedstawiciele będą w coraz większej liczbie wkraczać na rynek pracy.
Firma GM Solutions, jako pierwsza w Polsce, przeprowadziła w drugiej połowie 2011 roku badanie pt. „Generacja Y w pracy”, którego celem było zdiagnozowanie oczekiwań polskich studentów wobec pracodawcy oraz porównanie tych oczekiwań z koncepcją Generacji Y.
Badanie dowodzi, że to nowe pokolenie istotnie przejawia odmienne cechy w porównaniu do starszych generacji. Ci młodzi ludzie dorastali w okresie radykalnych, często gwałtownych zmian, co miało wpływ na wartości, którymi teraz się kierują oraz oczekiwania, jakie mają wobec otaczającej ich rzeczywistości.